EZAN - KAMET |
EZAN |
Sözlükte: bir şeyi ilam
etmektir. Şer-i Şerif'te özel lafızlarla namaz vaktinin girdiğini ilam etmektir
Ezan'ın beş vakit namaz
için meşruluğu icma' ile sabittir.
Medine'de meşru kılınan
ezan'ın başlangıcı Buhari ve Müslim'in AbduIlah bin Ömer (r.a.)'dan
rivayet ettikleri şu mealdeki hadistir: ''Müslümanlar Medine'de yerleştikleri
zaman toplanırlar da namaz vakitlerini tesbit ederleıdi. Namaz için hiç bir kimse ilam etmezdi.
Müslümanlar, bir gün bu hususta konuştular. Bazıları: Hıristiyanların çan'ı
gibi bir çan "ittihaz edin! Bazıları da: Yahudilerin borazanı gibi bir
borazan ittihaz edin, dediler. Ömer (r.a.): Namaza çağıran bir adam göndermez
misiniz? dedi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Ey Bilal! Kalk da namaza çağır'' buyurdu.''
Hadisin zahirine göre
Ömer (r.a.)'in namaza davet için adam gönderme teklifi, sahabilerin
kendi aralarında yaptıkları konuşma esnasında olmuştur. o
günden itibaren Bilal (r.a.) ;''Cemaatla namaz
kılmaya gelinız!'' diyerek Müslümanları namaza davet
etmeye başladı. Nihayet Abdullah bin Zeyd ve Ömer bin
El-Hattab (r.anhuma)'nın rüyaları sonucıında bugünkü
ezan şekli meşru kılınmıştır.
Ezanın hicretten önce
Mekke'de meşru kılındıgına dalir
Tabarani, Darekutni, İbn-i Mürdeveyh ve Bezzar tarafından rivayet olunan hadisler sahih
görülmemiştir.
EZAN'IN HÜKMÜ :
Hanefi ve Şafii alimlerine göre ezan, hazerde ve
seferde cemaatle veya münferiden kılınan namaz için sünnettir.
Maliki mezhebine göre,
toplu halde namaz kılmak mu'tad (alışıldık) olan mescid ve sair yerlerde toplanan cemaat'tan
başka kimselerin gelmesinin talebi için Ezan okumak sünnet-i kifayedir. Şehirlerde ise farz-ı kifayedir.
Hanbeli alimlerine göre hazerde erkeklerin
cemaatla eda ettikleri beş vakit namaz için farz-ı kifayedir.
EZAN’IN OKUNUŞUNA DAİR EBU DAVUD
HADİSLERİ İÇİN TIKLA
BEYHAKİ’NİN Farz Namaz İçin Ezan Okuyup Kamet
Getirmek ve Müezzinlerin Fazileti BAHSİ İÇİN TIKLA
MÜEZZİN ÜCRET ALABİLİR Mİ EBU DAVUD HADİS VE İZAH
İÇİN TIKLA
MUĞNİ’L-MUHTAC DA: EZAN VE KAMET